Home » Blogs » #5 - Vakantiekilo's

#5 - Vakantiekilo's

Gepubliceerd op 11 augustus 2019 om 10:00

“What happens on vakantie, stays on vakantie”. Nouuu, die extra kilo’s dus helaas niet! We laten alle touwtjes vieren en genieten volop van die barbecues, wijntjes, borrels, ijsjes en allerlei extraatjes. We ‘ontzeggen’ onszelf niets, want ach, het is toch vakantie. Ohja, en daarna gaan we massaal weer op dieet.

 

Vakantie staat in het teken van ontspanning, niets moet en alles mag. Even geen verplichtingen en even helemaal tot rust komen. We zijn gewend om ontspanning hand in hand te laten gaan met eten, véél eten. Tijdens de vakantie hoort kiezen er niet bij en gaan we voor “en-en”. Met als gevolg dat je daarna het afvallen weer moet gaan oppakken met +2 of zelfs +5 kilo. Maar hey, dat hoort erbij. Toch? Hoort dat erbij? Of hebben we dat zelf bedacht?

 

Eten lijkt altijd hand in hand te gaan met de gezelligheid en ontspanning, maar is dat het ook echt? Ben je na je vakantie nog steeds zo lekker ontspannen met al die kilo’s er weer bij? Waarschijnlijk niet. Je kunt op vakantie zeker wel wat extra’s nemen, maar doe niet alsof álles geoorloofd is. Zorg ervoor dat je niet gaat eten alleen ‘omdat het vakantie is’. De kunst is om het snacken ‘bijzonder’ te houden, ik geef je hieronder een paar tips om dat voor elkaar te krijgen!

 

  1. Normale routine behouden

Probeer zoveel mogelijk je normale routine qua voeding aan te houden, door in ieder geval 3 keer per dag wat te eten. Hierdoor kun je voorkomen dat je de hele dag door een beetje eet en voornamelijk kies voor de makkelijke (vaak ongezonde) producten.

 

  1. Ga niet voor “en-en”, maar kies!

Als je in de basis je normale routine aanhoudt dan is er absoluut ruimte voor wat extra’s. Wees niet te streng voor jezelf, maar laat ook zeker niet alle remmen los. Heb je voor vanavond al een barbecue op de planning staan? Neem dan niet óók dat taartje bij de koffie om 11u en óók nog een grote ijsco rond een uur of 15.

 

  1. Slimme keuzes

Wil je toch liever niet helemaal het snackmoment afwijzen, maak dan de slimste keuze. Neem bijvoorbeeld een waterijsje in plaats van een dikke magnum. Of wat vers fruit in plaats van borrelnootjes en chips.

 

Wordt je avondeten geserveerd in buffet-vorm? Dan is het soms lastig om niet teveel te eten. Je neigt vaak snel naar dingen die wat minder gezond voor je zijn en je thuis niet vaak eet. Vul altijd eerst minimaal de helft van je bord met groenten, neem vervolgens alle tijd om rustig te eten en goed te kauwen. Neem zowel vóór als ná dit bord eten een of meerdere glazen water.

 

  1. Gezond onderweg

Ga je met de auto op vakantie? Kies dan niet voor de zakken drop en snoep voor onderweg, maar neem een koeltas mee. Tegenwoordig heb je verschillende koeltassen speciaal voor in de auto die je kunt aansluiten op de 12 volt aansluiting zodat alles lekker koel blijft. Neem bijvoorbeeld wat besmeerde boterhammen mee, bakjes met salade, fruit en wat flesjes water.

 

  1. Geniet met non-food

Genieten of verwennen hoeft natuurlijk echt niet alleen maar met eten. Juist liever niet natuurlijk! Beloon jezelf liever door te genieten van een nieuw boek, koop voor je vakantie een paar extra tijdschriften of een nieuw gezelschapsspelletje. Ga ook eens lekker uitgebreid relaxen en tuttebellen met een voetenbadje en een nieuw nagellakje. Vergeet de ambiance niet: neem wat geurkaarsjes, wierook en sfeerlampjes mee voor op het balkon van je appartement of in de voortent van je caravan.

 

Geniet vooral van je vakantie, de omgeving en je reisgezelschap!

 

Liefs,

Kim


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.