Home » Blogs » #6 - Terug naar je werkritme

#6 - Terug naar je werkritme

Gepubliceerd op 1 september 2019 om 14:00

Vakantie is een heerlijke periode om weer even goed op te laden. Wanneer je niet meer weet welke dag het precies is, dan zit je er écht lekker in 😊. Het gevoel van vakantie is super fijn, niks moet en alles mag. Helaas is voor velen de vakantie weer voorbij en begint het werkende leven weer. Ook het gezonde leven wordt weer opgepakt, maar dit blijkt nog niet altijd even makkelijk. Hieronder geef ik jou wat tips om dat ritme met gezond eten snel weer op te pakken.

 

In blog “#5 Vakantiekilo’s” schreef ik er al over. Tijdens je vakantie laat je vaak alle touwtjes vieren, je gaat later naar bed, slaapt uit, slaat het ontbijt over, gaat vaker buiten de deur eten en je neemt vaker een extraatje zoals een ijsje. Hoe verder jouw vakantiegewoonten afliggen van je routine tijdens werkweken, hoe moeilijker het is om weer terug in je ritme te komen. Je moet al deze vakantiegewoonten namelijk weer “afleren” en gezond gedrag opnieuw “aanleren”.

 

Hier een paar tips om het jou wat makkelijker te maken:

  1. Eerder naar bed en sta op tijd op.

Tijdens je vakantie ga je vaak later naar bed en slaapt lekker uit, maar als je ineens weer heel vroeg moet opstaan voor je werk dan kost dat veel energie. Probeer dus een week voordat je weer aan het werk gaat jouw dag-nacht ritme weer op te pakken. Ga wat eerder naar bed en sta op tijd op. Zo verklein je de stap en ga je langzaam weer over in je normale ritme.

 

  1. Gezonde bevoorrading én een planning.

Je koelkast is waarschijnlijk met andere dingen gevuld dan vóór je vakantie. Ook de muesli of havermout in je voorraadkast is al een tijdje op. Maak voordat de vakantie helemaal ten einde loopt een boodschappenlijstje met alle producten die jij nodig hebt om weer gezond van start te gaan. Wat heb je nodig voor je ontbijt en lunch? En wat eet je als tussendoortje? Maak alvast een weekplanning voor het avondeten tijdens jouw eerste werkweek. Zorg dat alles in huis is zodat je hier niet meer over na hoeft te denken.

 

  1. Nog meer voorbereiding en planning.

Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk om gezond te eten! Ontbijt en lunch kun je de avond van tevoren alvast klaarmaken. Zet hiervoor een wekker op je telefoon een halfuur voordat jij naar bed wilt gaan. Zo herinner jij jezelf om nog even die boterhammen te smeren voor morgen én zorg je ervoor dat je op tijd op bed ligt. Twee vliegen in één klap! Oh, en vergeet je tussendoortjes niet!

 

  1. Blijf ook een beetje hangen in je vakantieflow.

Lekker een boekje lezen, een puzzeltje maken, een rondje fietsen.. allemaal dingen waar we tijdens onze vakantie vaker en meer tijd voor maken. Heerlijk ontspannen! Probeer hier ook na je vakantie tijd voor te blijven maken om stress te voorkomen. Tijd voor ontspanning en relaxen is iets waar je juist wél in moet blijven hangen!

 

Liefs,

Kim


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.