Home » Gezond eten » Sportvoeding » Een goede herstelmaaltijd

Een goede herstelmaaltijd

Tijdens het sporten verg je veel van je lichaam. Je spant je spieren aan en gebruikt je energiereserves. Na afloop van een (intensieve) sportactiviteit is het dan ook goed om lief te zijn voor je spieren en je energiereserves aan te vullen. Hieronder wordt uitgelegd wat de belangrijkste voedingsstoffen zijn voor een goed herstel en geven we je wat lekkere herstelmaaltijden.

 

Eiwitten

Aan eiwitten denk je natuurlijk direct als het gaat om herstel! Eiwitten zijn heel belangrijk om je spieren na een inspanning weer goed te herstellen. Neem dan ook binnen 30 tot 90 minuten na het sporten een maaltijd met voldoende eiwitten.

 

De hoeveelheid eiwitten hangt af van hoe zwaar je training is geweest, welke soort sport je hebt beoefend, maar ook van jouw lichaamsgewicht. Een richtlijn hiervoor is ongeveer 0,2 – 0,4 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht. Dus weeg jij 80 kilo? Dan heb je zo’n 16 tot 32 gram eiwitten nodig in je herstelmaaltijd. Bij een volledige lichaamstraining heb je soms tot wel 40 gram eiwitten nodig.

 

Vergeet naast eiwitten ook je koolhydraten niet aan te vullen!

 

Koolhydraten

Koolhydraten gebruikt je lichaam als bron van energie. Als je langer dan 1,5 uur intensief hebt gesport dan heb je ook (een deel van) je koolhydraatvoorraad gebruikt. Voor een goed herstel kan het goed zijn om deze voorraad (vooral in je spieren) weer aan te vullen. Dit doe je dan, samen met de eiwitten, het beste binnen 30 minuten tot 1,5 uur na het sporten.

 

Het is niet altijd nodig om je koolhydraatreserves weer aan te vullen. Bijvoorbeeld bij krachtsporters die wel langer dan 1,5 uur hebben gesport, maar op een veel lagere intensiteit hebben getraind. Of sporters die graag wat gewicht willen verliezen.

Weten hoe jouw herstelmaaltijd er het beste uit kan zien? Neem dan eens contact op!

 

Vocht

Afhankelijk van het weer en hoe intensief jij hebt getraind heb je meer of minder gezweet. Misschien heb jij de zweettest wel gedaan en weet je precies hoeveel jij normaal gesproken aan vocht verliest. Om uitdroging te voorkomen is het belangrijk dat je niet alleen wat eet, maar zeker ook voldoende drinkt!

 

Het soort drank is ook belangrijk. Naast vocht bevat zweet ook mineralen die goed zijn om weer aan te vullen. Gebruik dus het liefst een isotone sportdrank. Meer informatie over wat isotone sportdranken zijn vind je terug in het artikel “drinken, wat en hoeveel”.


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.