Home » Sportvoeding » Blogs over sportvoeding » Eten tijdens het sporten

Eten tijdens het sporten

Om lekker te kunnen (blijven) sporten heb je voldoende energie nodig (koolhydraten). Naast koolhydraten verlies je tijdens het sporten ook vocht en mineralen. Het is belangrijk dat je start met goed gevulde voorraden en dat je tijdens het sporten op tijd je reserves aanvult. Maar, wanneer moet je aanvullen en hoeveel? Dat hangt natuurlijk van een heleboel factoren af.

 

Wanneer?

Als je korter sport dan 45 á 75 minuten en vooraf goed hebt gegeten en gedronken, dan is het vaak niet nodig om tijdens het sporten extra energie aan te vullen. Je hebt voldoende aan wat je net hebt gegeten en je reserves.

 

Pas wanneer je langer dan 1,5 uur sport kan het soms nodig zijn wél wat te eten en drinken. Om je prestatie optimaal te houden start je dan vanaf zo'n 30 minuten met het nemen van wat extra energie in de vorm van koolhydraten. Dit doe je vervolgens iedere 45 minuten om je lichaam steeds te blijven voorzien van voldoende energie.

 

Wat?

Soms heb je dus extra energie nodig tijdens het sporten, maar je wilt voorkomen dat eten of drinken je sportprestatie negatief beïnvloed. Daarom eet en drink je dus ongeveer iedere 45 minuten iets kleins. Denk aan wat isotone sportdrank, een banaan, wat gedroogd fruit of een krentenbol.

Tip: Neem niet te grote hoeveelheden in één keer, dan kun je namelijk last krijgen van je maag en/of darmen. Is 1 banaan tijdens het sporten voor jou teveel in één keer? Neem dan eerst de helft en even later de rest.

 

Vaak zie je lange duursporters, zoals wielrenners of marathonlopers, met speciale gelletjes. In sommige situaties is dat een prima idee. Tot een bepaald niveau kun je prima af met gewone vaste voeding zoals de eerder genoemde voorbeelden. Maar wanneer je langer dan 2,5 á 3 uur intensief sport, kan het raadzaam zijn om te kiezen voor speciale sportvoeding. Bij zo'n lange inspanning is een andere samenstelling van koolhydraten nodig, in sommige gelletjes zit zo'n optimale verhouding én het is daarnaast ook makkelijk mee te nemen.

Of dit ook wat voor jou is en jouw sportactiviteit? Laten we daar samen achter komen!

 

Hoeveel?

De hoeveelheid energie die jij tijdens het sporten nodig hebt om optimaal te blijven presteren is o.a. afhankelijk van hoe intensief je sport, maar ook hoelang je in totaal gaat sporten en hoe goed jij getraind bent. Hier is altijd een advies op maat voor nodig.


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.